Skip to main content

Co se skrývá za RVS? Zajímavosti ze života operátora SOC, 1.

21.4. 2021

Služba vzdáleného dohledu neboli RVS (Remote Video Solutions) se mezi našimi zákazníky stala nejoblíbenější službou roku 2020. Důvody jsou jasné: díky RVS získají spolehlivé zabezpečení objektu 24/7, možnost okamžité audio reakce na poplachové stavy a velmi často také snížení nákladů na ostrahu a provoz objektu. Zajímá vás, jak vypadá zákulisí této služby přímo v dispečinku Securitas Operation Center? V tomto článku vám představíme střípky ze života dispečera.

Pražský dispečink služby RVS je součástí pracoviště Securitas Operations Center a stará se o 600 inteligentních kamer ve více než stovce objektů v České republice. Kamery využívají chytré analytické funkce, jako jsou např. detekce překročení perimetru nebo pokročilejší detekce podezřelého chování. Poplachové stavy sledují a řeší 2 profesionálně vyškolení operátoři. „Jako každá práce, tak i služba RVS má povinnost vést evidence, reportingy a administrativu všeobecně. Za 12hodinovou směnu to zabere přibližně 2 hodiny práce jednoho operátora,“ popisuje pracovní povinnosti Libor Janouš, Operation Manager GRS/RVS.

Operativní a zároveň nepřetržitá služba

Mají operátoři poplachové špičky? „Standardně je nejvíce práce v mimopracovní době a o víkendech, kdy se objekty zastřeží. Více práce můžeme očekávat také v případě extrémního počasí. Přesto rádi říkáme, že operátor je od slova ‚operativně‘, takže ve střehu musíme být neustále. Navíc plníme i jiné povinnosti než odbavování poplachů, např. výše zmíněnou administrativu, ale v návaznosti na poplach také třeba vysílání zásahové jednotky, kontaktování IZS, komunikace s Contract Managery, zajišťování servisů a podobně,“ vysvětluje Libor Janouš.

Jak se orientuje ve stovkách kamer?

Jak jsme zmínili výše, RVS tvoří na 600 kamer ve více než stovce objektů. Aby se v nich operátoři spolehlivě orientovali, je tým pracovníků dispečinku poměrně stabilní. V případě, že do týmu nastoupí nový dispečer, vždy se jeho směna naplánuje tak, aby měl „k ruce“ zkušeného kolegu. „Po čase si objekty osvojíte. Věřím, že kdybych všem operátorům ukázal deset snímků z různých kamer, většina bude tipovat místo správně. Kamery máme pojmenované tak, aby při příchozím poplachu operátor ihned věděl lokalitu, ze které poplach dorazil,“ doplňuje Libor Janouš.

Spolupráce s umělou inteligencí

Služba Securitas RVS využívá software pro správu videa Ateas. Ke zpřesnění video detekce pomáhá i nasazení umělé inteligence. Software založený na tradiční, tzv. pixelové analýze totiž vyhodnocuje sledovanou scénu pouze na základě změny pixelů v obraze a často nerozpozná, zda se jedná o člověka, auto, mlhu, světlo či pavučinu. Naproti tomu neuronová analýza (AI) vyhodnocuje vždy celou scénu a umožňuje záběry z kamer v reálném čase zpracovat s pomocí předem vytrénované neuronové sítě o 80 až 200 vrstvách. „Nasazení umělé inteligence vnímáme velice kladně. Jako test při nástupu AI jsme nechali zhruba na deseti objektech, cca 45 kamerách, současně běžet původní pixelovou analýzu i novou AI. Po přibližně 3 měsících jsme vyhodnotili, že umělá inteligence sníží množství falešných poplachů o 40 %. A systém se neustále zdokonaluje. Stejně jako člověk, tak i každá AI se má co učit,“ říká Libor Janouš.

Líbil se Vám tento článek?

Přečtěte si také:

Outsourcing dohledového centra. Kdy se vyplatí?

Perimetrická ochrana: Z čeho se skládá a kdy je vhodná?

Kontaktujte nás ještě dnes

S čím vám můžeme pomoci? Napište nám zprávu prostřednictvím kontaktního formuláře.

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.