Jak chránit samostatně žijící osoby?
18. 10. 2020
U samostatně žijících osob a seniorů můžou nastat okolnosti, za kterých budou potřebovat asistenci či akutní pomoc. I zdánlivě banální úrazy můžou v případě jednočlenné domácnosti vyústit ve velmi nepříjemné situace. Jak tomu předcházet?
V době všeobecné dostupnosti mobilních telefonů je přivolání pomoci nebo řešení nouzových situací jednodušší než když dřív. I tak je ovšem vhodné na možnost nenadálé situace se připravit. Dobré je například připravit si kontakt na své blízké do rychlého vytáčení – přivolání pomoci to může značně urychlit. Valná část mobilních telefonů má v rychlé volbě přístupné též tísňové volání. Není od věci si čas od času připomenout, kde se tyto předvolby nachází a jak s nimi pracovat. Existují také speciální mobilní telefony pro seniory, které pro tyto účely disponují SOS tlačítkem.
Přesto můžou nastat situace, kdy mobilní telefon zkrátka při ruce není. Ať už se v danou chvíli nachází v jiné místnosti, je vybitý nebo je jeho použití nad síly osoby, která jej potřebuje (to může být dáno silnou zdravotní indispozicí nebo rychlým vývojem událostí), může se taková situace lehce stát kritickou. Sprcha či vana je dalším místem, kam si telefon obvykle nebereme, přičemž riziko úrazu je tu zvýšené. Zejména osoby s omezenou hybností můžou při pohybu ve sprše či vaně snadno uklouznout.
Mobilní tísňové tlačítko je vždy při ruce
Jak na tyto katastrofické scénáře vyzrát? Řešením může být mobilní tísňové tlačítko. Jedná se o jednoduché tlačítko o velikosti balíčku žvýkaček, které váží pouhých 17 gramů. Jeho nošení je proto komfortní a nijak dotyčnou osobu neomezuje. Lze jej zavěsit na krk a vložit do voděodolného krytu – koupel tlačítku v takovém případě nijak nevadí, a díky tomu je při ruce opravdu v jakékoliv situaci. Dlouhá životnost baterie (až deset let) nejenom eliminuje obtěžující dobíjení, ale zároveň zvyšuje užitečnost přístroje, který je funkční za každých okolností.
Pomoc dostupná 24/7
Tísňové tlačítko pak funguje jako předplacená služba, která zajistí, že v případě jeho stisknutí je pomoc k dispozici 24 hodin denně. Mobilní tísňové tlačítko je totiž napojené na Securitas Operation Centre (SOC). Operátoři monitorovacího střediska se po přijetí signálu z tlačítka postarají o aktivaci tzv. zásahového plánu, jenž si domluvíte ještě před započetím služby. O co jde? Jednoduše v něm definujete, co se se má stát, když vy nebo váš blízký nouzové tlačítko stisknete.
Postup dispečerů tak lze přizpůsobit individuálním potřebám každého majitele tlačítka – ať už se jedná o seniora, který žije sám, nemocného či handicapovaného člověka nebo kohokoliv jiného, kdo se cítí nějak indisponován. Varianty scénáře lze rozdělit také podle způsobu, jakým se tlačítko stiskne. Na výběr je dlouhý stisk, krátký stisk nebo dvojklik.
Zásahový plán na míru
Po přijetí signálu operátor nejdříve zavolá na mobilní telefon držitele tísňového tlačítka. Ověří tím nutnost zásahu a vyloučí falešný poplach způsobený jeho nevědomým zmáčknutím. V případě, že se nedovolá, následují různé varianty zásahového plánu, a to od opakovaného volání vybraným osobám (např. rodině, přátelům či sousedům) až po vyslání zásahové jednotky SECURITAS (k dispozici je více než 200 vozidel po celé republice s průměrnou dojezdovou vzdáleností 11 minut) či některé ze složek integrovaného záchranného systému.
Mobilní tísňové tlačítko zkrátka rapidně zvyšuje šanci, že v případě potřeby bude pomoc vždy nablízku. Na rozdíl od mobilních telefonů je miniaturní, voděodolné, jeho baterie vydrží nabitá po mnoho let a jeho obsluha je extrémně jednoduchá. Dispečeři SOC, kteří signál z tlačítka přijímají, jsou navíc profesionálové speciálně trénovaní v krizové komunikaci.
Technologie pomáhají s lokalizací osob i mimo domov
Tísňové tlačítko je určeno pro případy, kdy nenadálá krizová situace nastane v domě či bytě, a operátor tím pádem přesně ví, kam přivolat pomoc. Může se však stát, že nesnáz přijde mimo domov. Zejména lidé trpící Alzheimerovou chorobou, pacienti se stařeckou demencí, epileptici nebo osoby, které se pohybují v rizikových prostředích pak můžou potřebovat asistenci (zejména) v cizím prostředí. Takové služby nabízí například Lokalizační záchranný sbor ČR (s využitím speciálních lokátorů) nebo aplikace pro mobilní telefony Záchranka (využívající vlastnosti chytrých telefonů).
Nenadálé krizové situace jsou noční můrou nás všech, a ne vždy jim lze zcela předejít. Dobrá zpráva však je, že existuje mnoho účinných způsobů, jak pomoci jejich rychlému řešení.
Přejete si více informací o našich službách pro samostatně žijící osoby a seniory? Kontaktujte nás.
Líbil se vám tento článek?
Přečtěte si také: