Tisková zpráva ze dne 25. 10. 2023
Včera otevřená samoobsluha COOP v Mladé Boleslavi je teprve druhou prodejnou v republice, která je kromě toho, že funguje ve večerních a nočních hodinách zcela bez personálu, vybavená kamerovým systémem s inteligentní detekcí událostí a vzdálenou asistencí. Tuto službu zajišťuje dispečink bezpečnostní agentury SECURITAS ČR. Kombinace vstupu přes bankovní identitu a vzdálené asistence školených operátorů umožňuje v automatické prodejně zvýšit komfort zákazníků a zároveň ještě lépe zabezpečit prodej alkoholických nápojů.
Největší bezpečnostní agentura v České republice SECURITAS ČR dnes oznámila spuštění služby inteligentního videodohledu v nové prodejně COOP v ulici Na Radouči v Mladé Boleslavi. Tato prodejna je již několikátou v řadě, která umožňuje ve večerních a nočních hodinách zcela automatický provoz, je ale teprve druhou v republice, kde je k dispozici vzdálená ostraha a asistence profesionálního dispečinku, který pracuje s pomocí inteligentní videodetekce. Operátoři ke komunikaci s návštěvníky využívají oboustranné audio.
Automatická prodejna s asistencí na dálku – poprvé v Mladé Boleslavi
Prodejna COOP v Mladé Boleslavi funguje v pracovní podobně jako běžná samoobsluha s personálem. Po skončení standardní pracovní doby ale nemusí nákupy skončit – s pomocí vygenerovaného QR kódu na základě bankovní identity můžou zákazníci do prodejny vstoupit a obsloužit se sami. „První automatickou prodejnu jsme otevřeli v roce 2022 a tato prodejna v Mladé Boleslavi je již v pořadí třináctá,“ říká ředitel rozvoje společnosti COOP Lukáše Němčík. „Co se týče bezpečnosti, s krádežemi v těchto prodejnách až na zanedbatelné případy problém není – totožnost návštěvníků je totiž známá stejně jako fakt, že je prostor pod dohledem kamer.“
Novým prvkem prodejny je ale zapojení vzdáleného dispečinku Securitas Operation Center, který s pomocí profesionálních operátorů zajišťuje videodohled. Hlavním benefitem této služby je možnost asistence na dálku – s pomocí více než 30 kamer v prodejně a oboustranného audia má operátor dobrý přehled, může s návštěvníky komunikovat a podle předem definovaného scénáře reagovat na nestandartní situace. Například pomůže zákazníkům při odchodu z prodejny, při problémech s platbou, skenování zboží apod.
Prodej alkoholu je bezpečnější než v běžném provozu
Díky tomu, že se zákazník při vstupu do prodejny musí prokázat bankovní identitou ve svém mobilu, která spolehlivě identifikuje i jeho věk, nemůžou do prodejen sami vstupovat mladiství. To mimo jiné umožňuje prodávat alkoholické nápoje. „Stát uznává a využívá bankovní identitu i v takových citlivých oblastech jako je vyplácení určitých dávek či vstupu do celé řady osobních registrů, a to proto, že možnost jejího zneužití je naprosto minimální. Další pojistkou při prodeji alkoholických nápojů je od nynějška právě zapojení vzdálené asistence dispečinku Securitas Operation Center,“ říká Lukáš Němčík ze společnosti COOP.
Školení pracovníci dispečinku mohou se zákazníkem komunikovat, poskytovat mu potřebnou asistenci, zablokovat mu možnost za zboží zaplatit, zajistit výjezd bezpečností agentury, kontaktovat Policii ČR, městkou policii, zástupce zaměstnanců či provozovatelů daného obchodu atd. „Tato škála činností se fakticky nijak neliší od možností personálu v rámci běžného prodeje. V případě problémových zákazníků je naopak personál ve větším bezpečí v porovnání s běžným prodejem,“ uzavírá Lukáš Němčík.
Nestandardní situace se detekuje automaticky
Nepřetržité sledování jedné prodejny a asistence na dálku by samozřejmě byla velmi časově náročná a vytížila by celý čas operátora – proto funguje systém společnosti Securitas označovaný jako Remote Video Solutions (RVS) na základě inteligentní detekce událostí. Kamery, díky videoanalytickému softwaru Veesion dodávaného společností Sensormatic Solutions, například samy rozpoznají, sadu definovaných podezřelých gest, nebo že v prodejně někdo upadl, že má problém u pokladen nebo nechce opustit prostor. Operátor tak nemusí sledovat zákazníky po celou dobu nákupu, pouze reaguje na nestandardní události, které mu systém sám nahlásí. „Automatické prodejny jsou jednoznačně trendem budoucnosti, a proto jsme rádi, že jsme úspěšně splnili tuhle výzvu navrhout a nastavit kamerový systém tak, abychom dodali spolehlivou a zároveň úspornou službu vzdálené asistence,“ říká Jan Peroutka, ředitel pro bezpečnostní řešení ze společnosti SECURITAS ČR. Pokud se služba dlouhodobě osvědčí, plánuje společnost COOP využívat služeb dispečinku Securitas i v dalších chystaných prodejnách – například v Břeclavi, kde se bude otevírat již v listopadu.
Máte dotazy nebo zájem o bezpečnostní služby? Napište nám nebo volejte na 724 681 697.