Skip to main content

Co se skrývá za RVS? Zajímavosti ze života operátora SOC, 1.

Operátor Securitas Operation Center - špičkového pracoviště vzdáleného dohledu.

21.4. 2021

Služba vzdáleného dohledu neboli RVS (Remote Video Solutions) se mezi našimi zákazníky stala nejoblíbenější službou roku 2020. Důvody jsou jasné: díky RVS získají spolehlivé zabezpečení objektu 24/7, možnost okamžité audio reakce na poplachové stavy a velmi často také snížení nákladů na ostrahu a provoz objektu. Zajímá vás, jak vypadá zákulisí této služby přímo v dispečinku Securitas Operation Center? V tomto článku vám představíme střípky ze života dispečera.

Pražský dispečink služby RVS je součástí pracoviště Securitas Operations Center a stará se o 600 inteligentních kamer ve více než stovce objektů v České republice. Kamery využívají chytré analytické funkce, jako jsou např. detekce překročení perimetru nebo pokročilejší detekce podezřelého chování. Poplachové stavy sledují a řeší 2 profesionálně vyškolení operátoři. „Jako každá práce, tak i služba RVS má povinnost vést evidence, reportingy a administrativu všeobecně. Za 12hodinovou směnu to zabere přibližně 2 hodiny práce jednoho operátora,“ popisuje pracovní povinnosti Libor Janouš, Operation Manager GRS/RVS.

Operativní a zároveň nepřetržitá služba

Mají operátoři poplachové špičky? „Standardně je nejvíce práce v mimopracovní době a o víkendech, kdy se objekty zastřeží. Více práce můžeme očekávat také v případě extrémního počasí. Přesto rádi říkáme, že operátor je od slova ‚operativně‘, takže ve střehu musíme být neustále. Navíc plníme i jiné povinnosti než odbavování poplachů, např. výše zmíněnou administrativu, ale v návaznosti na poplach také třeba vysílání zásahové jednotky, kontaktování IZS, komunikace s Contract Managery, zajišťování servisů a podobně,“ vysvětluje Libor Janouš.

Jak se orientuje ve stovkách kamer?

Jak jsme zmínili výše, RVS tvoří na 600 kamer ve více než stovce objektů. Aby se v nich operátoři spolehlivě orientovali, je tým pracovníků dispečinku poměrně stabilní. V případě, že do týmu nastoupí nový dispečer, vždy se jeho směna naplánuje tak, aby měl „k ruce“ zkušeného kolegu. „Po čase si objekty osvojíte. Věřím, že kdybych všem operátorům ukázal deset snímků z různých kamer, většina bude tipovat místo správně. Kamery máme pojmenované tak, aby při příchozím poplachu operátor ihned věděl lokalitu, ze které poplach dorazil,“ doplňuje Libor Janouš.

Spolupráce s umělou inteligencí

Služba Securitas RVS využívá software pro správu videa Ateas. Ke zpřesnění video detekce pomáhá i nasazení umělé inteligence. Software založený na tradiční, tzv. pixelové analýze totiž vyhodnocuje sledovanou scénu pouze na základě změny pixelů v obraze a často nerozpozná, zda se jedná o člověka, auto, mlhu, světlo či pavučinu. Naproti tomu neuronová analýza (AI) vyhodnocuje vždy celou scénu a umožňuje záběry z kamer v reálném čase zpracovat s pomocí předem vytrénované neuronové sítě o 80 až 200 vrstvách. „Nasazení umělé inteligence vnímáme velice kladně. Jako test při nástupu AI jsme nechali zhruba na deseti objektech, cca 45 kamerách, současně běžet původní pixelovou analýzu i novou AI. Po přibližně 3 měsících jsme vyhodnotili, že umělá inteligence sníží množství falešných poplachů o 40 %. A systém se neustále zdokonaluje. Stejně jako člověk, tak i každá AI se má co učit,“ říká Libor Janouš.

Líbil se Vám tento článek?

Přečtěte si také:

Outsourcing dohledového centra. Kdy se vyplatí?

Perimetrická ochrana: Z čeho se skládá a kdy je vhodná?

S čím Vám můžeme pomoci?

Napište nám zprávu prostřednictvím kontaktního formuláře.

An error has occurred while getting captcha image

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.