Skip to main content

Kapacitní limity v obchodech - jaké řešení je správné?

18.5.2021

Aktuální nařízení vlády, které kvůli pandemii omezuje kapacitu prodejen na jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních a stanovuje kapacitní limit i pro výstavní prostory, znamená pro mnoho provozovatelů náklady navíc. Je lepší investovat do dalšího personálu, nebo se spolehnout na technologie? A jaké technologie jsou v současné chvíli na trhu dostupné?

Nejprve si položme základní otázku: Je efektivnější investovat do nového zaměstnance, nebo vsadit na technologické řešení? Pokud má dodržování kapacitního limitu v prodejně na starosti lidská obsluha, například dedikovaný bezpečnostní pracovník, cena jeho služby ve směnách pokrývajících 12 hodin denně může stát kolem 60 000 Kč měsíčně. Oproti tomu jednorázová investice do technologie vyjde obvykle na stovky tisíc korun. Je proto zřejmé, že se taková investice vyplatí už po měsíci provozu.

Počítací senzory s umělou inteligencí a „semaforem“

Jak technologie fungují? Systémy jsou založené na počítání osob u vchodu pomocí speciálních IP kamer a počítacích senzorů, nebo dokonce s využitím stávajícího kamerového systému (není tedy nutné pořizovat kamery navíc). Stav počitadla se následně zobrazí na monitoru u vchodu do prodejny v podobě grafického semaforu, který omezuje vstup. Vybrané systémy lze doplnit i o zvukový signál, případně jimi ovládat další zařízení – automatické posuvné dveře, turnikety apod. Většina z testovaných systémů už využívá videoanalytiku na bázi umělé inteligence. Velkou výhodou je, že pokud se automatický systém správně nastaví, můžou ho obsluhovat stávající zaměstnanci prodejny, aniž by se museli přestat věnovat svým běžným pracovním úkolům.

Stop, nevstupovat prosím. Technologie pro počítání osob umějí informovat zákazníky, aby se vstupem do provozovny počkali.

Srovnání dostupných technologií

Jak se však zorientovat v dostupné nabídce? Pro laika může být obtížné porovnat systémy, které v tuto chvíli trh nabízí. Tabulka níže by vám však měla pomoci. Provedli jsme průzkum trhu a otestovali osm různých řešení v ceně od 20 000 do 100 000 Kč od výrobců Axis Communications, Ateas, CamStreamer, Hanhwa, Hikvision, Ganz a Ateas. V tabulce pak najdete srovnání z hlediska ceny i funkcí.

 

Tip: Začněte pracovat s daty

Počítací senzory rozhodně nemusejí být investicí jen na období pandemie. Některé systémy testované v našem průzkumu totiž dokážou zpracovávat detailní demografické statistiky, včetně informací o věku, pohlaví či emocích zákazníků. S těmito daty můžete dále pracovat, například je integrovat do pokladního systému, a získat tak informace o konverzi návštěvníků, úspěšnosti marketingových kampaní a výkonu prodejních asistentů. Současná vládou nařízená omezení vám tak můžou přinést i nové příležitosti, jak začít shromažďovat anonymní demografická data o zákaznících a v budoucnu zefektivnit prodeje.

Líbil se Vám tento článek?

Přečtěte si také:

Průzkum SECURITAS: Regulace počtu návštěvníků v prodejnách

An error has occurred while getting captcha image

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.