Novinky v ochraně měkkých cílů: Bezpečnostní bariéra PROBAR

Fyzická bariéra mezi automobilem a davem lidí je u teroristického činu provedeným vozidlem jedinou spolehlivou ochranou životů a zdraví.

24. 11. 2020

Termín měkké cíle je v posledních letech často v médiích skloňován v souvislosti s násilnými a teroristickými útoky – ty se v západním světě už často nesoustředí na strategické cíle, jako jsou státní a vojenské objekty, kritická infrastruktura aj., ale míří na místa diametrálně odlišná, tzv. měkké cíle: Lokality s vysokou koncentrací osob, a zároveň nízkým až nulovým zabezpečením.

Trendy v ochranně měkkých cílů jsme se zabývali v jednom z předchozích článků. Stále platí, že ze své podstaty lze tyto útoky velmi těžko předvídat, určité společné jmenovatele se však najít dají. Vzpomeňme na násilné činy v Nice (2016), Berlíně (2016), Barceloně (2017) nebo Volkmarsenu (2020). Ve všech případech se jednalo o úmyslné útoky, v nichž byl jako zbraň využit automobil, kterým útočník najel do davu. Vývoj bezpečnostních řešení se proto v poslední době soustředil mimo jiné právě na ochranu občanů měst a návštěvníků hromadných akcí před tímto typem útoku.

Bezpečnostní bariéra je nejúčinnější řešení

Fyzická bariéra mezi automobilem a davem lidí je u tohoto činu jedinou spolehlivou ochranou životů a zdraví, ovšem navrhnout účinné, a přitom estetické řešení není nic snadného. Do vývoje efektivního bezpečnostního systému se pustila také česká stavební společnosti STRIX Chomutov a.s. Výsledkem je unikátní ochranná a bezpečnostní bariéra PROBAR. U jejího vzniku stálo hned několik oborů, včetně úzké součinnosti s Fakultou stavební ČVUT v Praze. Zde proběhly veškeré numerické výpočty, matematické modelování a laboratorní testování funkčnosti nově navrženého systému pohlcování energie. Právě enormní kinetická energie jedoucího automobilu z něj dělá nebezpečnou zbraň.

Ochranná bariéra PROBAR byla úspěšně dokončena letos v říjnu (2020). Konstrukční řešení tvoří tři základní prvky: ocelové sloupky, ocelová lana a systém pohlcování energie integrovaný do vnitřku jednotlivých sloupků. Právě ten je základem vysoké účinnosti řešení. Sestává z jednotlivých brzdných segmentů, které jsou integrovány do vnitřních prostor jednotlivých sloupků. Při aktivaci systém funguje jako dynamická brzda s postupným nárůstem brzdné síly. Výhodu systému pohlcování energie je možnost regulace jeho brzdného účinku, a to buď nastavením úrovně brzdné síly každého segmentu nebo zvýšením či snížením počtu jednotlivých brzdných segmentů.

PROBAR lze uzpůsobit různým prostředím

Za účinné podpory Ústeckého kraje a ve spolupráci s Ústavem soudního znalectví v dopravě Fakulty dopravní ČVUT prošla funkčnost systému PROBAR ověřením nárazovými zkouškami realizovanými podle standardu PAS 68:2013. Při testování narazilo do bariéry auto o hmotnosti 3,5 tuny jedoucí rychlostí 48 km/h. Vozidlo v každém testu bezpečně zastavilo a systém se proto pyšní hodnocením dle klasifikace normy PAS 68:2013 při nárazu do sloupku je V/3500(N1)/48/90:1,4/0 a při nárazu do lan mezi sloupky je V/3500(N1)/48/90:1,9/0.

Hlavní výhodou systému je krom prokázané účinnosti také rychlá a jednoduchá instalace a vysoká flexibilita – lze nastavit brzdnou sílu, demontovat část bariéry a vytvořit různá geometrická řešení včetně pravého úhlu. V neposlední řadě je možné bariéru esteticky přizpůsobit danému prostředí.

Více informací o systému PROBAR najdete na webové stránce společnosti STRIX Chomutov.

Autor: Oldřich Novák, behaviorální bezpečnostní poradce SECURITAS ČR

LíbíL se vám tento článek?

Přečtěte si také:

Trendy v ochraně měkkých cílů

Jak střežit průmyslový areál bez fyzické ostrahy?

 

Kontaktujte Securitas ČR

Napište nám ještě dnes

An error has occurred while getting captcha image

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.