Skip to main content

Novinky v ochraně měkkých cílů: Bezpečnostní bariéra PROBAR

Fyzická bariéra mezi automobilem a davem lidí je u teroristického činu provedeným vozidlem jedinou spolehlivou ochranou životů a zdraví.

24. 11. 2020

Termín měkké cíle je v posledních letech často v médiích skloňován v souvislosti s násilnými a teroristickými útoky – ty se v západním světě už často nesoustředí na strategické cíle, jako jsou státní a vojenské objekty, kritická infrastruktura aj., ale míří na místa diametrálně odlišná, tzv. měkké cíle: Lokality s vysokou koncentrací osob, a zároveň nízkým až nulovým zabezpečením.

Trendy v ochranně měkkých cílů jsme se zabývali v jednom z předchozích článků. Stále platí, že ze své podstaty lze tyto útoky velmi těžko předvídat, určité společné jmenovatele se však najít dají. Vzpomeňme na násilné činy v Nice (2016), Berlíně (2016), Barceloně (2017) nebo Volkmarsenu (2020). Ve všech případech se jednalo o úmyslné útoky, v nichž byl jako zbraň využit automobil, kterým útočník najel do davu. Vývoj bezpečnostních řešení se proto v poslední době soustředil mimo jiné právě na ochranu občanů měst a návštěvníků hromadných akcí před tímto typem útoku.

Bezpečnostní bariéra je nejúčinnější řešení

Fyzická bariéra mezi automobilem a davem lidí je u tohoto činu jedinou spolehlivou ochranou životů a zdraví, ovšem navrhnout účinné, a přitom estetické řešení není nic snadného. Do vývoje efektivního bezpečnostního systému se pustila také česká stavební společnosti STRIX Chomutov a.s. Výsledkem je unikátní ochranná a bezpečnostní bariéra PROBAR. U jejího vzniku stálo hned několik oborů, včetně úzké součinnosti s Fakultou stavební ČVUT v Praze. Zde proběhly veškeré numerické výpočty, matematické modelování a laboratorní testování funkčnosti nově navrženého systému pohlcování energie. Právě enormní kinetická energie jedoucího automobilu z něj dělá nebezpečnou zbraň.

Ochranná bariéra PROBAR byla úspěšně dokončena letos v říjnu (2020). Konstrukční řešení tvoří tři základní prvky: ocelové sloupky, ocelová lana a systém pohlcování energie integrovaný do vnitřku jednotlivých sloupků. Právě ten je základem vysoké účinnosti řešení. Sestává z jednotlivých brzdných segmentů, které jsou integrovány do vnitřních prostor jednotlivých sloupků. Při aktivaci systém funguje jako dynamická brzda s postupným nárůstem brzdné síly. Výhodu systému pohlcování energie je možnost regulace jeho brzdného účinku, a to buď nastavením úrovně brzdné síly každého segmentu nebo zvýšením či snížením počtu jednotlivých brzdných segmentů.

PROBAR lze uzpůsobit různým prostředím

Za účinné podpory Ústeckého kraje a ve spolupráci s Ústavem soudního znalectví v dopravě Fakulty dopravní ČVUT prošla funkčnost systému PROBAR ověřením nárazovými zkouškami realizovanými podle standardu PAS 68:2013. Při testování narazilo do bariéry auto o hmotnosti 3,5 tuny jedoucí rychlostí 48 km/h. Vozidlo v každém testu bezpečně zastavilo a systém se proto pyšní hodnocením dle klasifikace normy PAS 68:2013 při nárazu do sloupku je V/3500(N1)/48/90:1,4/0 a při nárazu do lan mezi sloupky je V/3500(N1)/48/90:1,9/0.

Hlavní výhodou systému je krom prokázané účinnosti také rychlá a jednoduchá instalace a vysoká flexibilita – lze nastavit brzdnou sílu, demontovat část bariéry a vytvořit různá geometrická řešení včetně pravého úhlu. V neposlední řadě je možné bariéru esteticky přizpůsobit danému prostředí.

Více informací o systému PROBAR najdete na webové stránce společnosti STRIX Chomutov.

Autor: Oldřich Novák, behaviorální bezpečnostní poradce SECURITAS ČR

LíbíL se vám tento článek?

Přečtěte si také:

Trendy v ochraně měkkých cílů

Jak střežit průmyslový areál bez fyzické ostrahy?

 

Kontaktujte nás ještě dnes!

Co pro Vás můžeme udělat? Napište nám zprávu prostřednictvím kontaktního formuláře.

An error has occurred while getting captcha image

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.