10 prosince 2020 16:40

Průzkum SECURITAS: Regulace počtu návštěvníků v prodejnách

Tisková zpráva ze dne 10. prosince 2020

Experti SECURITAS ČR otestovali 8 různých technologických řešení, která můžou pomoct dodržet vládou nařízené kapacitní limity návštěvnosti v prodejnách a dalších prostorách. Průzkum ukázal, že automatické systémy, často i s použitím umělé inteligence, dnes vyjdou v průměru levněji než měsíc práce bezpečnostního pracovníka, který má za úkol vpouštět návštěvníky osobně. Současná krize může být pro prodejny příležitostí, jak začít lépe pracovat s demografickými daty o svých zákaznících.

Aktuální nařízení vlády, které kvůli pandemii omezuje kapacitu prodejen na jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních a stanovuje kapacitní limit i pro výstavní prostory, znamená pro mnoho provozovatelů personální náklady navíc. Odborníci z bezpečnostní agentury SECURITAS ČR, která je leaderem technologického vývoje v oblasti fyzické bezpečnosti, proto provedli rozsáhlý průzkum a testy dostupných automatických systémů od různých výrobců, které s dodržováním kapacitních limitů pomůžou.

Počítací senzory s umělou inteligencí a „semaforem“

„Snažili jsme se o objektivní srovnání systémů dostupných na českém trhu, a to z hlediska ceny i funkcí,“ říká Jan Huml, SECURITAS ČR. „Náš test zahrnuje 8 různých řešení v ceně od 20 000 do 100 000 Kč od výrobců Axis Communications, Ateas, CamStreamer, Hanhwa, Hikvision, Ganz a Ateas.“  Systémy jsou založené na počítání osob u vchodu pomocí speciálních IP kamer a počítacích senzorů, nebo dokonce s využitím stávajícího kamerového systému (není tedy nutné pořizovat kamery navíc). Stav počitadla se následně zobrazí na monitoru u vchodu do prodejny v podobě grafického semaforu, který omezuje vstup. Vybrané systémy lze doplnit i o zvukový signál, případně jimi ovládat další zařízení – automatické posuvné dveře, turnikety apod. Většina z testovaných systémů už využívá videoanalytiku na bázi umělé inteligence.

Automatický systém vyjde levněji než lidská obsluha

„Pokud má dodržování kapacitního limitu v prodejně na starosti lidská obsluha, například dedikovaný bezpečnostní pracovník, cena jeho služby ve směnách pokrývajících 12 hodin denně může stát kolem 60 000 Kč měsíčně. Je tedy zřejmé, že jednorázová investice do techniky v hodnotě několika desítek tisíc se vyplatí už po měsíci,“ komentuje Jan Huml. Pokud se automatický systém správně nastaví, můžou ho obsluhovat stávající zaměstnanci prodejny, aniž by se museli přestat věnovat svým běžným pracovním úkolům.

Krize může být příležitost, jak začít lépe pracovat s daty

Počítací senzory rozhodně nemusejí být investicí jen na období pandemie. Některé systémy testované v průzkumu SECURITAS ČR totiž dokážou zpracovávat detailní demografické statistiky, včetně informací o věku, pohlaví či emocích zákazníků. S těmito daty můžou prodejny dále pracovat, například je integrovat do pokladního systému, a získat tak informace o konverzi návštěvníků, úspěšnosti marketingových kampaní a výkonu prodejních asistentů.

„Ačkoliv je situace pro kamenné prodejny letos opravdu tísnivá, vládou nařízená povinnost regulovat počty návštěvníků může přinést i nové příležitosti, jak začít shromažďovat anonymní demografická data o zákaznících a v budoucnu zefektivnit prodeje,“ uzavírá Jan Huml.

Technické specifikace a srovnání testovaných systémů najdete v příloze této zprávy.

Máte dotazy nebo zájem o bezpečnostní služby? Napište nám nebo volejte na 724 681 697.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.